Utse ansvariga för olika uppdrag under bröllopsdagen!

För att som brudpar kunna slappna av mer under er bröllopsdag, bör ni utse några personer i er närhet som få i uppdrag att ansvara för olika områden. För även om ni anlitar en bröllopskoordinator kanske det finns saker som ni känner är för intima att lämna över eller så kommer ni ha ett stort bröllop med många gäster och då kan det vara bra med en "mellanhand", som exempelvis en toastmaster eller toastmadame som istället kan kommunicera med bröllopskoordinatorn under kvällen.

 

  • Ni kanske har festen på en restaurang eller i en lokal som måste tömmas redan samma dag. Se då till att någon ansvarar för att egna dekorationer mm tas om hand, likaså kvarbliven alkohol (om det är något ni köpt in själva till festen) och sist men inte minst, era presenter. Det kanske även finns datorer eller stereoapparater och liknande att ta hand om. Dessa saker är ofta kostsamma att bli av med och kan kännas tryggt att det är bestämt på förhand vem som ansvarar för att dessa blir omhändertagna. 

 

  • Om ni inte anlitar en bröllopskoordinator, kan det vara bra att även utse personer som kan justera musiken och ljuset under kvällen när talen under middagen hålles. Kanske det är någon film eller bildspel som ska spelas upp för gästerna. 

 

  • Utse även en person som ser till att cateringpersonalen vet vad de ska göra och när mat och dryck ska serveras och hur. Är det något band eller DJ som ska spela, informera om var de ska sätta upp sina instrument/utrustning och när de ska börja spela ungefär. 
  • Om det ska flyttas undan bord och stolar till senare på kvällen till eventuell dans börjar, se till att det finns några personer som ansvarar för att detta sker. 
  • För brudens egna skull, kan det vara skönt att ha en väninna duktig på make-up och hår som kan vara räddare i nöden vid tårar eller storm. 

 

 

9 mar 2014